Ce macina morile de vant olandeze? Am aflat vizitand una…

August 20, 2009 at 4:53 pm (Uncategorized) (, , , )

Raspunsul ar fi simplu… Istorie… multa istorie…

By the way stiati ca primele mori de vant au fost construite in Iran? Olandezii le-au „imprumutat” in sec 13 si de atunci pana in epoca masinilor s-au folosit de ele pentru majoritatea muncilor lor inclusiv in celebrele cucerii de pamant in dauna apelor.

Luni, 16 august mi-am spus ca trebuie neaparat sa vad cu ochii mei singura moara de vant deschisa publicului in regiunea Amsterdamului. Aceasta este Molen van Sloten si este inca o moara functionabila ( dateaza din 1847 ) care a ajutat la asanarea lacului Haarlemmermeer. Aceasta zona este in prezent o comuna din Provincia Olanda de Nord, fiind inconjurata cu un canal de peste 60 de km lungime. Numele acestuia este Ringvaart si marginea lui reprezinta si locatia morii.

Patrunzand in cladirea de langa moara am fost intampinat de un mosulet si doua babute. Acestea mi-au dat biletul si mi-au spus ca trebuie sa mai astept cateva minute inca 2  turisti pentru a pleca cu moraru in vizita. ;)) Asadar mosuletul era morarul…

Odata inceput turul m-am trezit intr-un lift care ne-a dus la etajul 2 de unde se poate iesi pe platforma din lemn pe care o vedeti in poze. Aici am priceput si eu care e treaba cu morile astea. In primul rand fiecare moara era construita pentru un singur lucru si nu mai multe in acelasi timp. Aceasta a fost folosita pentru a pompa apa, altele erau pentru macinat grau etc… in general orice munca care necesita forta… lenesi olandezii astia… dar ingeniosi

Apoi am vazut o harta a zonei si am aflat ca o mare parte a Amsterdamului e la 3-4 metri sub nivelul marii. Deasemenea ne-a fost explicat sistemul de functionare a morii. In primul rand varful morii poate fi orientat in functie de directia din care bate vantul. Pentru asta este folosita roata pe care o puteti vedea in spatele meu in poza de pe platforma. In al doilea rand mecanismul era foarte simplu cateva roti dintate care sunt invartite de forta vantului si transmit puterea prin cilindrul din centrul morii jos… acolo unde apa era pompata.

Am vazut alte cateva machete ale morilor din Olanda care sunt  de cateva sute de feluri. Am facut o plimbare pe platforma care reprezinta practic nivelul de la pamant al morii atunci cand ea era folosita. Aici mi-a fost explicata toata povestea cu Haarlemmermeer si cu canalul ce o inconjoara dar si cum e treaba cu pozitionarea elicelor. Cand sunt in pozitia in care erau acum ( asemenea unui + ) inseamna ca moara este oprita intr-o pauza temporara. Cand sunt in forma de X inseamna ca moara este in reparatie sau oprita pe o perioada mai lunga. Cand sunt intre inseamna ca moara este scoasa din uz.

Am urcat apoi la ultimul nivel inainte de varful morii si aici am vazut alte machete si lucruri comune morarilor acum 200 de ani. Eu am vrut neaparat sa vad si varful asa ca am raspuns afirmativ la intrebarebarea morarului care m-a ghidat pana sus. Am vazut toate mecanismele ( cel al morilor dintate dar si rulmentii – deschid alta parateza – normal acum cateva sute de ani nu aveau rulmenti si rotirea elicelor era foarte greoaie – inchid parantezele ).

A urmat apoi un nivel intermediar care initial pusese ascuns in intuneric. Acolo am putut vedea un filmuletz despre Rembrant care si el fusese un fiu de morar. La fiecare tablou celebru ce era povestit se aprindeau cateva luminite in jurul unei statui sau a alteia ce erau in cerc aranjate in jurul meu ( poza a doua cu mine ).

In final am coborat pe scari si am vazut atat sala de nunti unde si acum se sarbatoresc astfel de evenimente..dar si o macheta a unei regiuni din secolul 16 care arata cum reuseau morile sa asaneze zone intregi de apa. Era un sistem de mai multe mori astfel… prima moara pompa apa intr-un canal ce se situa la un nivel mai ridicat a doua ducea apa si mai sus… si tot asa pana ce apa pompata ajungea in Marea Nordului.

Pozele le puteti vedea aici…

P.S. Daca va intrebati cine mi-a facut pozele aflati ca a fost morarul pe care l-am animat cu intrebarile mele si tot ma mai intreba… Nu doriti sa va fac o poza…? :)) Super oameni olandezii

Lasă un răspuns

